onsdag 31 mars 2010

Myndigheter och sådant vuxet

Vet inte riktigt vad det är med mig och myndigheter, nu är försäkringsbolag inte en myndighet, men de inbjuder till samma känsla inom mig. Jag har en sådan respekt för dem och de som arbetar inom dessa myndigheter och bolag. En gång för något år sedan ringde en polis till Vårdförbundet - Vårdförbundet Västra Götaland hade ett samarbete med polisförbundet och den polis som ringde, ringde som en representant från Polisförbundet.

Men när jag svarade och han sa vem han var och att han ringde från polisen kände jag hur jag satt upp rakare i ryggen och fann mig själv harklandes, försök låta mer professionell. Personen han sökte var inte på plats, hemska händelse, vad gör man? Jag gav honom alla kontakt vägar till personen jag kunde hitta. Tillslut, med nästan alla krafter spenderat erkände jag ALLT - förklarade min reaktion inför myndigheter och personer i ”bestämmande/auktoritets position. Vi skrattade gott, jag visste att jag inte gjort något dumt och polisen sa att han önskade att fler reagerade som jag - som nästan bekände alla brott som jag kan ha gjort.

Trampat på en myra, skrämt en mås, ja, vem vet vilka brott jag begått utan att vara medveten om det?!

Damen jag pratade med på försäkringsbolaget var inte speciellt förstående och det lät nästan som hon ansåg att jag förolämpat henne med mina frågor. Vi missförstod varandra, jag hörde inte riktigt vad hon sa och när jag inte fattat vad hon sa - vart det en snörpigare ton. Jag kunde nästan se henne framför mig, hon har säkerligen jobbat där i 30 år, snart i pension, snörpiga anknäbbs mun och glasögonen på mitten av näsryggen. Ja, jag blev nästan rädd för henne och bad så mycket om ursäkt för att jag ringt. Mitt ärende är under värdering - undra vad det innebär - men det är bara att fortsätta att vänta.

Fick ett brev från SEB som har hand om en del av min pension, värdet på den, men jag fattar inget av alla olika kuvert som ramlar ner i postlådan, ärligt talat - jag kastar dom i pappersåtervinnings lådan, tänker att det löser sig. Det vill säga att jag får ta mig en titt och be om hjälp med det jag inte förstår - vilket är allt.

Har i alla fall höjt hemförsäkrings beloppet, jag har i alla fall gjort ett bra val när det gäller el - hoppas jag, mer val har jag hittills sluppit att göra. Är inte så duktig på allt detta vuxna, men jag gör så gott jag kan.

Nu är det bara att vänta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar