onsdag 17 mars 2010

Måla

Jag är mycket förtjust i Henri Matisse så jag tog mig för att göra en egen tolkning av en av hans målningar. Andra färgval, en annan metod - men jag tycker om den och den lyster den avger och ger mig under dagarna - hänger på jobbet.

Har satt ett mål att lära mig att rita ögon, tycker det är svårt eftersom ögon ger så mycket.

Att måla, att hålla på med färgerna ger mig så mycket, det är som min själs språk, jag kan kommunicera med mig själv på en underbar nivå när jag målar, och när det känns rätt, känns tavlan rätt och då är jag klar - ger jag bort den, eller till och med säljer den, får de med en bit av mig som jag kan ge tack vare att jag har färgerna, olika material och dukar att måla på - ingen rädsla, inga fördömande ord, utan bara prova och prova igen.

Att låta tavlorna får dra har varit en kurs i min utbildning, den har jag nu tentat och klarat utmärkt. Att inte lyssna på den negativa rösten inom mig som annars styr och ställer var minut av mitt liv, med mig försökandes att blockera den hemska rösten - den kursen klarade jag med lite ömmande muskler - men den är jag stolt över.

Jag växer och lär - att måla, skriva, brodera, sy och skapa är min livsnerv, det som låter mig ta steg närmre den jag egentligen är - just nu delar jag, jag, med ett monster som också heter jag!

Lustigt det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar