fredag 19 februari 2010

Så börjar resan

Jag vaknade innan väckarklockan, så jag tog det med ro, ingen brådska, gick upp, åt frukost och gjorde mig i ordning. Hade packat min väska med bok, block och korsord, visste att jag hade många timmar av väntan fram för mig.

Som det visade sig hade jag klarat att gjort en bra tidsplanering och hann köpa en yoghurt och dricka innan jag gick på tåget. Hade en "gång plats" i den tysta avdelningen.
Jag var trött och somnade till då och så, en sådan sömn son nästan är omärkbar. Min chef sms:ade undrade om jag var sjuk, men meddelade att jag var frisk och på väg till Stockholm, hon hade godkänt min semesteransökan men hon kan ha glömt. Hon meddelade att hon också var på väg till Stockholm och att jag hade förseningar att vänta mig då det var signal fel vid Södertälje, men "mitt" tåg skulle gå förbi Felmmingsberg så jag tänkte att vi skulle klara oss.


Men, det blev sänkt fart eftersom vi fick åka på pendeltågens banor, vi blev 20 min sen, men det var inte så farligt tycker jag, jag hade som tur var en bra tidsmarginal och behövde inte känna mig stressad, det var skönt.

Fann min väg till tunnelbanan, stannade vad SL's informationsställe och frågade hur jag skulle bäst ta mig till Kungliga Tekniska Högskolan och köpa biljetter. Det blev 60 kr och den röda linjen till Mörby Centrum. Tog mig ner till rätt hållplats och det blev ingen väntetid. Det var tre hållplatser till KTH och när jag gick av följde jag instruktioner jag fått, "vänster, vänster".

Det var kallt i Stockholm, så på med vantar, huva över huvudet - hm, vart skall jag nu, jag gick in i en blomsteraffär och frågade hur jag kommer till Sophiahemmet och blev hänvisad rakt fram i ca 10 min.

Jag är glad att jag frågade då jag var påväg åt fel håll.

Svängde in vid grindstugan och möttes av enorma istappar, fascinerande, kunde inte motstå att ta kort på det, det låg tjock med snö på taket och dessa tappar hängde ner vid stuprören.

Tog hjälp av områdeskartan för att ta mig till hus O och den mycket långsamma hissen upp till 4:e våningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar