torsdag 2 december 2010

Shopping terapi


I går gick jag genom affären Chili och tittade, jag lyfte på saker, klämde lite och funderade på att köpa, men jag lade tillbaka slickepotten, potatisskalaren och bunken med lock. Ställde tillbaka blockljuset, ljusstaken och lämnade sakerna och affären bakom mig med ett leende. Inget av det jag lyfte på behövde jag, med undantag för den härliga pottisskalaren, fast den jag har hemma räcker säkerligen ett tag till.
Jag fortsatte min lilla lunch promenad och förutom lussekatt och Coca cola kom jag tillbaka till kontoret utan att ha köpt en enda sak! Mycket bra jobbat anser jag!
Det är svårt att träna bort "köp begäret" det sitter djupt i kroppen, som en del av min ryggrad, med det nya är att jag tänker efter före, det är viktigare att INTE handla idag än att handla. Det har blivit en utmaning, en tävling med mig själv. Mellan den goda och den onda Marie. Men en annan förändring är att jag har INGEN debatt i huvudet, det är tyst, en nyhet, en effekt av den nya medicinen och jag är lättad, det känns förunderligt skönt.
Att slippa domstolen som pågår hela tiden är skönt, en förändring som skett under de sista dagarna. Nu vill jag behålla den känslan, den effekten, jag vill att det skall förbli tyst.
I eftermiddag börjar min helg, jag är ledig på fredag eftersom jag skall arbeta i mellan dagarna, så imorgon skall jag ta mig an mitt tvättberg som finns i min hall, där skall jag sortera det i olika prioriterings högar och min förhoppning är att jag även kan använda tvättiden efter min, tänkte att det kanske går eftersom det är vardag. Att tvätta är som att få nya kläder, och när de är rena skall jag sortera allt så det är lättare att få en överblick av det jag har.
Efter den senaste utmaningen med "Leva Livet" har jag minskat mitt avfall, ökat min återvinning och även insett att jag inte behöver köpa nytt, började min inventering över vad jag har och insåg (igen) att jag har det jag behöver (förutom en vass potatisskalare). Jag har det så fint hemma (när tvättberget i hallen är borta) och nu kom jag på hur jag kan förändra i köket så jag inte snubblar över återvinningen - härligt!
Så med bedriften av ingen shopping i går, går förändringsarbetet vidare idag, i morgon och vidare, dag för dag, steg för steg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar