torsdag 23 december 2010

Miljö och sådant

Jag har gett bort ”miljömedvetna” julklappar, jag har själv gjort de flesta och de som jag själv inte har gjort har jag införskaffat på Stadsmissionen eller Myrorna. När det gäller julmaten så köpte jag i dag en jultallrik från Sofinas och all mat där i från är underbar, så den kommer jag att äta upp. På det viset är det inget matsvinn - kan jag kalla det att jag lever en mer miljömedveten jul?

När det gäller mitt avfall, när jag delar upp det, separerar, det är så underligt att det minskar, det har också blivit en sport, att minska mitt avfall att se hur jag kan undvika avfall. Jag tar med en egen påse, försöker köpa saker som inte har förpackningar, det vill säga, varor som inte är inslagna i så mycket papper och plast. Jag är mycket noggrann när jag återvinner och har blivit mycket duktig på detta - det är jag stolt över.

Jag duschar fortfarande för länge, men eftersom jag inte duschar varje dag tänker jag att det inte blir så farligt, jag duschar kanske 10 min varannan dag, slår jag ut det på en vecka så håller jag mig under åtta minuter i alla fall. När det gäller rengöringsprodukter för hemmet använder jag endast såpa, Grön såpa, och ättika. Hittat många bra metoder i den litteratur som vi fått via ”Leva Livet” projektet.

Av uppenbara anledningar är maten det primära för mig, att vara sparsam och använda det jag har och göra om rester till annan mat. Har nu en hel hög av bra kokböcker och fick en till som Julklapp av ”Leva Livet”. Jag köper endast grönsaker efter säsong, syndar med tomaterna tyvärr, håller mig till säsongs frukt, jag får anstränga mig lite men med tiden lär jag mig - och det viktigaste är att jag tycker att det är roligt.

Att leva mer resurssmart är min paroll (heter det så?) att hjälpa mig vidare i detta spännande liv, för visst är det spännande fast jag är deppig ibland, ganska ofta.

Nu skall jag fira jul på mitt vis och det betyder lugn och ro - himmelskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar