torsdag 11 november 2010

Kretsloppsparken och Quinoasallad


I går kväll åkte jag med "Leva Livet" gänget till Kretsloppsparken. Vi fick en guidad tur genom anläggningen och för mig var det tur att jag inte har några pengar, det fanns så mycket vackert där ute. Gamla fönster, dörrar och möbler och mycket, mycket mer.
Vi fick middag, Quinoasallad med Haloumi och Quornfiléer, ungsrostade rotfrukter och andra grönskaker, fetaost och olika dressingar, allt ekologiskt. Till kaffet fick vi de största "Brownies" som jag sätt, med hemma gjord hallonsås, jag åt hallansås, skulle kunnat slickat tallriken men tyckte inte att det var passande just i den stunden och miljön. Det var mycket gott och salladen skall jag göra hemma, perfekt mat för mig.
Efter maten spelade vi ett spel, vi var indelade i fyra lag, var lag skulle komma överens om vad man önskar i livet, för att ha det bra. Vi fick välja bland olika markerade klossar. Under var kloss, som hade en symbol av det vi önskade ha i livet, fanns ett nummer, vi skulle då ta lika många neutrala klossar som nummret representerade. Vi hade till exempel valt en kloss med en bild på en köttbit, den hade nummer fyra under sig, så fyra neutrala klossar. Siffran representerade utsläpp, avfall.
Vi fick små torn i våran kub, sedan skulle vi försöka minska vårt utsläpp/avfall genom tre olika alternativa sätt att skaffa sig varorna, köpa miljömärkt, köpa Second Hand eller dela med andra. I vårt lag, Pernilla, Andreas, Ebba och jag kunde vi välja andra sätt förutom när det gällde löparskor och kommunikation. Det blev ett tydligt sätt över hur olika val har olika påverkan på vår värld.
Jag är prylgalen, men på grund av min ekonomiska situation har jag fått begränsningar. Det är nyttigt för mig, men det tar tid, för nu sitter jag här med endast 50 kr kvar tills lön, och det känns kämpigt.
Därför är våran nya utmaning som gäller avfall, passande för mig, för genoma att konsumera mindre, har jag även minskat på mina utsläpp och avfall. För kommande månad är åter en kurs i hushållning och jag har förhoppningar att göra bättre i från mig - det MÅSTE jag, jag vill bli stolt över mitt lärande.
Vi fick se en liten film om överkonsumtion, den var passande för mig, sådan har jag varit, och levt över mina tillgångar en längre tid. Jag har inte haft en tanke på vilken effekt det har på miljön. Slit och släng levernet lockar mig inte längre, jag vill leva med öppna ögon och kloka val. Att det finns medmänniskor som byter bohag efter modet, känns så "slarvigt" gicohförsig innebär det att andra kan få köpa fina bohag till en billigare peng.
Samtidigt är det en fördel för personer i min situation som har en begränsad ekonomi, då kan vi köpa fin Secon Hand. Tradera fyller en bra funktion i ledet att "återvinna" där kan man hitta många fina saker, och i stället för att köpa nytt, köper saker som ser nya ut Second Hand genom Tradera. Jag tycker att det känns bra, det känns bra ända in i själen.
Nu skall jag i alla fall, inspirerad av i går kväll, göra en Quinoasallad med Halouimi ost, Quinoa har jag hemma.
Det som var fantastikst i går var även att vi alla fick ett presentkort på 700 kr att använda på Stadsmissionen, 700 kr en hel förmögenhet. Jag blev väldigt rörd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar