torsdag 21 oktober 2010

Utmaning mat

Utmaningen från Leva Livet är att ta bättre hand om maten. Det är passande för mig eftersom jag har kastar mycket mat. Rester som jag inte längre kommer ihåg när de lagades och på grund av tveksamhet kastar jag den. Men nu skall jag vara sparsam och verkligen tänka efter innan jag handlar och vad jag kan göra med matresterna. Egentligen handlar det om att handla det jag behöver och vet att jag kommer att använda.

I den bok vi fått så får jag bra förslag på vad jag kan göra, vad jag skall tänka på, hur jag kan ta hand om de rester som eventuellt blir över vid matlagningen.

Jag måste ha kastat massor av pengar, jag har stor handlat och det slutar med att en fjärde del kastas om inte mer. Men arbetet till förändring har påbörjats, jag tänker efter före och försöker inte handla mer än jag vet att jag kommer att använda den dagen eller de närmsta dagarna.

Denna utmaning går bra ihop med hur jag måste ta hand om mig rent generellt, jag måste hålla mina mat tider och äta mellanmål.

Ser fram emot denna utmaning då jag tror att jag kan lära mig en massa nyttiga och hjälpsamma saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar