torsdag 28 oktober 2010

Klokheten Segrade

När jag känner att det stormat, och det är en enda oreda inom mig finner jag ro och lugn i min säng. Jag slår liksom in mig i ett omsorgs paket, gosar in mig ordentligt och öppnar min underbara bok. Där lämnar jag verkligheten och tar mig till New York under 1800 - talets början - magiskt underbart. Blir det så att jag somnar är det helt ok, det får bli som det blir, jag tar hand om stunden där jag befinner mig.

Så vaknar jag till, där i sängen bredvid mina små lurviga vänner, vi har haft det gott alla tre och under tiden Olivia och Azalea sover vidare, vandrar jag in till vardagsrummet för att prova PC:n som jag lånat hem - men det är försent, jag är en fullblodad Mac person, det går inte att gå tillbaka.

Jag är en pryl fantast, men i dag har jag tagit ett stort steg. Blev stoppad av en ung vacker kille i Nordstan - ”vad har du för mobil...” det slutade med att han ville sälja in en uppdaterad iPhone 4 för endast 300 kr mer under ett år. Jag var nära att falla, jag stod där vickandes på kanten, men så plötsligt - ”vänta lite nu, du menar att det är en bra dela att jag tillsist sitter och betalar 900 kr i månaden då jag idag betalar runt 400 kr”

Han gav sig inte, jag fick ringa gratis, nej sa jag, det kommer att kosta mig 600 kr mer för äran, han förstod inte vad jag menade, med det hjälpte han mig att säga - ”Nej tack, det låter inte som en bra dela för mig!”

När jag gick där i från spred sig ett leende på mina läppar, jag förvånades av mig själv och att en klokhet hade gjort det möjligt att förhindra en idiot affär. Bra jobbat Marie - och genom det började sig en dålig smak sätta sig i min mun, över att handla när jag inte behöver, att handla onödigheter, nu hoppas jag det tar - så jag kan leva lite lyckligare i mina dar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar