onsdag 27 oktober 2010

Magknip och ångest


Nej! Jag känner hur hela kroppen stelnar och benen låser sig spikraka, nej, nej, jag försöker fokusera på andningen och säger lugnande till mig själv att det finns en toalett på Ahlströms, jag klarar mig till Ahlströms. Öka inte takten för Guds skull, slappna av, ingen fara, allt kommer att gå bra. "Det kommer inte att gå bra fattar du väl, det är katastrof läge, jag kommer att skita på mig "fattarö väl" "Hur skämmigt det skulle vara, jag skulle bara dö, slappna av, du är snart där!"
De sista stegen fram till Ahlströms dörr, jag knep ihop benen så hårt att jag liskom vaggade fram. Må toaletten vara ledig. Jag försökte fokusera på andningen, in och ut, långsamt, det kommer att bli bra. Jag öppnade dörren, första toaletten var upptagen - hjälp - andra dörren LEDIG, jag slet upp dörren, kastade av mig ytterkläderna och äntligen!
Jag klarade mig utan att skita på mig, nu sitter jag här tills. Jag fortsatte prata med mig själv lugnande, jag klarade mig, ingen brådska, jag kan ta min tid på toaletten. Sitta tills det känns tryggare. Inte bli stressad av att det kanske är människor som väntar på ledig toalett. Så kom det in väntande toalett människor - det blev svårt att slappna av, så jag gjorde mig i ordning och lämnade badrummet, ut på bakgården till Ahlströms.
Ingen fara, sa jag till mig själv, jag kan hålla mig runt gården en stund för att se hur det känns, tills det känns tryggare. Jag gick in till Balders Hage och tittar, hittar en fin och praktisk förstabandslåda och en ask för mediciner, med bättre fack än dosetten som jag har hemma. När jag skulle betala kom det igen, magknipet - fasen, fan, skit, skit! "Sluta snattra, fokusera på mig, ta betalt snabbare!" Jag undrar om jag skall springa därifrån mitt i betalningen, lämna varor och kort. Lugn, lugn, fokusera på andningen, det kommer att gå bra, det kommer att gå över! Det börjar lätta upp, magmusklerna slappnar av.
Skall jag försöka ta mig hem? Skall jag ge mig av från tryggheten av Ahlströms bakgård? Jag tänkte genom resan hem, vart det fanns toaletter. Åhléns på Kungsgatan, universitetet på Grönskastorget, Hagakyrkan - bäst att knipa, Järntorget - Folkets Hus och Järnhälsan, Masthuggstorget - Röda Korset om de har öppet, Stigbergstorget - knip, knip. Kaptensgatan - fortsätt att knipa, Chapmanstorg - Biblioteket och kina resturangen, Jagersdorfsplatsen - Preem, vagnhallen Majorna och framåt gäller att fokusera och hålla benen i kors tre hållplatser fram
När jag kom hem andades jag ut, men jag tillät mig inte att gå på toaletten, jag ville träna på att "hålla mig", se hur bra kontroll jag har över tarmarna. Men vetskapen om att jag är hemma i min trygga lya var nog orsaken till min framgång. Det är lätt att möta sin rädsla när man befinner sig i trygghet.
Det fanns en tid då denna känsla var en del i min vardag, denna gång handlade det om dumpning, inte panik ångest, även fast knipen framkallade ångesten - ångesten att skita på mig. Jag vet att jag skulle överleva att skita på mig, men förnedringen, skammen - jag vill verkligen undvika den.
Jag har haft kriser där jag fått springa in bakom en buske och sätta mig med rumpan bar mot all värld att se. Det fanns inget alternativ då jag inte ville skita ner mig. Jag har klarat mig från en olycka i byxorna - tack Gode Gud!
Har sedan min panik ångest dagarna lärt mig vart alla toaletter finns i mitt "när område". Toaletter som är gratis, toaletter som kostar och hur mycket de kostar, alltid sett till att ha rätt växel i plånboken. Men det har varit lugnt med magen i över ett år, så jag har "glömt" rädslan, tills den påminde mig i går.
Men allt gick bra, jag klarade mig, det är över, det tillhör historien, i dag är en ny dag.
Nu skall jag skämma bort min ömma mage, ge den all kärlek den förtjänar och mer!
Samtidigt som jag vet att när den där skräcken återkommer och paniken sätter in - så har jag bättre koll än jag tror, och det kommer att gå bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar