fredag 20 augusti 2010

Hembesöket gick bra

Lena och Maria från projektet ”Leva Livet” kom på besök igår. Jag hade i desperation städat och städat igen, gömt saker som störde och det var mycket springande med saker i händerna som jag inte visste vad jag skulle göra med dem. Jag är glad att jag ordnade upp det här hemma - mest för min skull.

Lena och Maria berättade om de utmaningar som jag kommer att ställas inför under projektets gång, och vad jag behöver göra innan den 9 september - som till exempel väga mina sopor. Här skall jag bara inte väga de - de kommer och hämtar mina sopor också för att se förbrukning och vad för förändringar som kan göras. För att leva mer miljö smart, det kommer att uppstå motstånd, det är inte alltid lätt att genomföra förändringar.

Men förändringsarbete är vad jag jobbar med hela tiden. Förändringsarbete som kan hjälpa mig fram i livet och hitta en stabilare grund. Hos terapeuten arbetar jag med mitt inre och mina beteende, med beteende menar jag egentligen reaktioner och agerande.
Nu lägger jag till miljö-förändringsarbete.

Har dubbla hemarbeten för tillfället, ett jag skall ge till min terapeut på måndag och de andra skall jag göra nu för att skicka in så de har det i början av nästa vecka. Har enkäter att fylla i och en koll på mitt ”klimatkonto”. Jag vet redan nu att det kommer att bli ett motstånd för mig när det gäller glödlampor.

Det skall komma hem en kvinna som skall se över min el förbrukning och det är mycket bra tycker jag, se vart an kan spara och vad det är som drar mest energi.

”Leva Livet” skall stimulera deltagarna att ställa sig några frågor, hur använder jag min tid? Använder jag den till det jag verkligen vill och mår bäst av? Kan jag öka min livskvalitet med en låg miljöpåverkan? Går det att äta gott, ekologiskt, billigt och klimatsmart? Går det att minska mitt avfall och samtidigt få det jag behöver? Hur kan jag skaffa en ny, snygg och resurssnål garderob som inte kostar skjortan? Hur gör jag rent hemma samtidigt som miljön mår bra? Hur kan jag resa klimatsmart, ha kul och må bättre på samma gång?”

Det skall bli spännande och se vart hän det bär!

Hos min terapeut arbetar jag med mig själv och hur jag förhåller mig på bästa sätt på jobbet, socialt, och tar hand om mig själv. Lita på mig och det jag tycker, att jag har åsikter och att jag har rätt till dem. Vila och ha tillit till mig själv!

Det skall bli spännande att se vart detta tar mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar