måndag 30 augusti 2010

Första dagen tillbaka

Första dagen tillbaka till jobbet avklarad. Det underliga var att sitta framför arbetsdatorn igen, allt kändes fel och texten dansade framför mina ögon. Satte på mig mina terminalglasögon för att få stopp på det. Som vanligt när jag varit borta ett längre tag var jag tvungen att ordna lite innan det kändes rätt - kom inte enda fram i dag men i morgon blir det nog bra.

Utmaningen idag var en heldag med möte, det var gemensam planeringsdag, jag hanterar inte dessa tillfällen så bra, blir nästan lite aggressiv i mitt sätt. Men jag bestämde mig för att bästa sättet att klara dagen var att stänga av. Det spelade liksom ingen roll. Jag kände ingen frustration, irritation och blev inte besviken - jag skötte mig exemplariskt enligt mig själv - och att ”mäta mig” mot mig själv är det enda som gäller.

Blev även förvånad att när jag lämnade jobbet för dagen, LÄMNADE jag verkligen jobbet bakom mig. Det brukar vara lättare att göra det i början, men i min nya roll som mogen Marie skall vi se om jag inte kan hjälpa mig själv tillrätta med detta. Med detta menar saker som jag lätt irriterade mig själv på innan semestern. Att skydda de nerverna, inte låta de bli så sårbara, utan hjälpa mig själv att klara vardagen bättre.

Som hjälp lyssnade jag på vackra svenska visor på väg till och från jobbet, sånger för de ledsna - det var rogivande.

Fortsatte min tradition av att lyssna på några dokumentärer och lösa lite korsord, landa, vila och komma tillbaka till lugnet - det lyckades jag bra med måste jag säga.

Nu skall jag fortsätta denna vecka med att fokusera på att ta hand om mig, med maten, på mitt själsliga mående och så även det fysiska. Tror även att jag får stärkande hjälp av mitt nya halsband, det är så tror jag, vill jag.

I morgon skall jag möta en energi givande person, Camilla, hon skall hjälpa mig att rätta till luggen som jag klippte själv tidigare i augusti, skall ju bli fotograferad på torsdag och då vill jag ju gärna se fördelaktig ut - blir oftast inte bra på kort. Har även blivit tillfrågad om GP får följa mig i mina utmaningar med projektet Leva Livet - jag förvånade mig själv och sa ja!

Se vad det blir med det - har nu i alla fall börjat väga mina sopor, de väger inte lika mycket som jag tror när jag håller påsen i handen, sorterar nu även i fler högar, papper, kartong, batterier, glödlampor (lysrör till farligt avfallsbilen) plast och konserver och glas. Känner mig väldigt duktig, använder nu även påsen för matrester etc eftersom jag fick en käck grön ställning som jag kan ha papperspåsen på, papperspåse dit alla matrester skall i. Jag får dock kasta dem tidigt - note to self - eftersom det annars luktar och jag får en egen fruktflugssamling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar