torsdag 17 juni 2010

Jag, Marie Gerahty är världens mest otåliga person, jag älskar saker - det mesta, lyx och mat. Jag vill ha allt NU, jag tror jag blir nöjd om jag får en sak, men när jag har den saken fäster jag snabbt ögonen på något annat jag vill ha - aldrig nöjd. Vill ha MER, vill ha MYCKET - när det gäller allt i mitt liv.

Nu går det inte längre, jag kan inte tillfredställa mitt mat/snacks behov för då mår jag mycket, mycket dåligt. Jag kan inte shoppa längre för jag har inga pengar, inga kreditkort, Kronofogden har blivit en osannolik partner i att stävja mitt shoppingbeteende. Min Gastric Bypass får jag fysisk hjälp att lära mig återhållsamhet, att "spara" att skjuta upp "belöningen". Det är svårt och jag är en högst ovillig elev.

Men jag vill lära, jag vill ändra mig och mina relationer till mat och shopping/pengar. Så jag har anmält intresse för att delta i ett projekt som Göteborgs Stad har som heter "Leva Livet", här får jag en chans att lära mig att leva "konstruktivt" så som jag ser det. Det handlar om miljö, det handlar om ens eget agerande, jag tror att det kommer att bli intressant, vi börjar i september. Så här stod det:

"Vi söker dig som vill leva livet

Vill du prova på ett nytt, lustfyllt och miljösmart liv i ett år? Vi söker personer och familjer i Göteborg som vill leva livet fullt ut. Projektet heter Leva Livet och är ett samarbetsprojekt mellan Göteborgs Stad och Familjebostäder. Det kommer att pågå under ett år med start hösten 2010 för dig som deltar.

Vi söker

Dig och din familj som bor i villa eller hos Familjebostäder och vill leva livet på ett miljösmart sätt, gillar utmaningar och gärna vill synas i media tillsammans med mer eller mindre kända göteborgsprofiler.

Du får

En ny, spännande syn på livet i göteborgs projektet "Leva Livet". Här får du personlig coachning för att utveckla en hållbar livskvalitet för dig och miljön, testa nya vanor och dela upplevelser med andra."

_______

Jag tyckte att detta lät intressant, skall inte säga att jag längtar efter att delta i media, eftersom det är lite "otäckt", men jag ser fram emot att få lära mig nya saker, se på saker från en annan synvinkel. Träffa lite människor och göra något som bryter mitt mönster, vara ute och delta i livet i stället för att stå på sidan om och bara titta.

Men nu börjar jag se små, små förändringar i mitt beteende, jag får abstinens efter både shopping och "ohälsosam mat", men det börjar avta, det kommer inte lika ofta, och även när de lustarna landar i mitt huvud kan jag bara låta det vara. Det är en förbättring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar