fredag 4 juni 2010

Ibland glömmer jag

Det tar emot, och kanske det ligger hos mig, men jag upplever inte att jag fått bra dietistiska råd från Sophiahemmet. Det vill säga tips och råd när man har kommit till den fasen när man får äta vanlig mat. Dietisten på Sophiahemmet sa att man kunde äta allt, efter operationen, förutom socker och vissa fetter, sedan kan man ha det svårare med vissa livsmedel - man får prova sig fram.

Det jag saknar är mer sakgrann information, om vad jag kan och inte kan äta, gärna lite material, tips och råd, från patienter som gjort samma resa. Vad för livsmedel jag INTE kan äta, vad jag kan unna mig som fredagsmys.

Kanske är det så att jag får göra en egen lista att sätta på kylen.



Nu har jag, efter lite sökande, hittat en Amerikans hemsida där jag tryckt ut lite bra recept, tips och andra bra saker som kan hjälpa mig fram. Kanske är det så att den stora efterfrågan på dessa operationer har gjort att materialet de ger ut inte riktigt hunnit i fatt.

Oroar mig som sagt för att jag gör fel, står ofta ställd när det gäller att hitta på middags mat och lunchlådor, mellanmålen blir oftast frukt eller en Finn Crisp med räkost. Att hitta guldkanten på vardagen , får väl bli på ett annat sätt än tidigare, men jag får bära nära i minnet det fantastiska arbete som jag faktiskt gör, jag är skit duktig.

"Låt maten bli din njutning, nu när du inte kan äta så mycket, låt var tugga smaka", sa dietisten, men om min måltid måste ta 30-40 min och jag skall tugga ordentligt, kan jag berätta att vilken smakrik mat du än har, så tappar maten den den där goda smaken och blir trådig och trist och bara så himla äcklig.

Maten kräver mer tänkande, planering och tid, jag har ännu inte riktigt hittat "rätt" mat för mig, det kommer att ordna sig, det kommer att bli bra!

Nu är det en liten "nere" period, det känns inte som om jag går ner ett gram ens, jag tycker att jag är jättestor och äcklig - men helt plötsligt händer det!

Tror jag skall lägga lite tid på att arbeta fram ett eget material som jag kan använda och luta mig mot i vardagen. För att hjälpa mig själv fram till en lyckad viktnedgång.

För tacksam är jag, mer än jag kan säga, även fast jag ibland glömmer att jag genomgått en Gastrick Bypass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar