onsdag 2 februari 2011

Städning och Besök


Jaha, då kommer det två killar hem till mig som skall göra ett reportage för "Kretslopps tidningen". Inför starten av Leva Livet projektet hade jag tre olika besök och inför var städade jag som en galning - nu är det dags igen. Nu skall jag banne mig damma, dammsuga, skura och polera, har inte skam nog i kroppen att släppa in någon i mitt hem så som det ser ut idag.
I hallen möst jag av ett tvättberg, där ligger överkast och sängkläder från bytet från helgen som var. I badrummet står två tvättsäckar som har tvätt hängande ur sig och kattsand, kattsand och grus utifrån, som knastrar under fötterna.
Vardagsrummet har blivit min ateljé, där står målardukar mitt i skapande, broderisaker över hela soffbordet och aidaväv som ligger i korgen och lockar. På golvet vid soffan står mina pärmar fulla med mönster och under skrivbordet en vagn full av stuvbitar som jag köpt på second hand, allt för de tavlor jag planerat i mitt huvud.
I sovrummet är det relativt städat, min filosofi är att om det är oreda i sovrummet sover jag sämre, så håller jag undan sover jag bättre. På sängbordet står mina älskade saker, en grön lampa med galsfot, en vacker krukväxt, min älskade iHome klockradio. Bilder som inspirerar, böcker jag älskar och pennor, pennor och papper om en ide hälsar på mitt i natten. Sovrummet är en fri zon. I mitt sovrum laddar jag på med energi, i sovrummet är jag trygg och ett ställe där jag alltid finner ro.
Min nemesis eller de är två, är köket och badrummet, jag tycks sakna kunskapen eller förmågan att hålla undan i dessa utrymmen. Dessa utrymmen som verkligen behöver vara hygieniska, rena, jag äcklas själv av mitt badrum och kök. Skulle behöva ställa mig på mina knän och verkligen skura golven om och om igen, verkligen anstänga mig för att få det rent.
Det skulle underlätta om inga möbler fanns i rummen, i badrummet finns endast en hylla, så det är inte så ansträngande att ta undan, i köket är det lite mer, men inte en omöjlighet. Ok, köksbordet är tungt, väldigt tungt.
Saken är den att jag älskar mitt hem, verkligen älskar det och jag vill ta hand om det på bästa sätt. Men mitt hem är kanske en förlängning av mig själv, och därför knutet till min underliga ide att jag inte får ta hand om mig själv. Men jag har kommit till punkten när jag tycker att det är en arbetsam inställning, det är faktiskt lite roligt att ta hand om mig, ta hand om mitt hem och de mina. Så med medvetna val att ta hand om mig och mitt hem kommer jag förr eller senare överkomma min underliga inställning till omvårdnad.
På vägen till jobbet fick jag titta in i min grannes lägenhet, min granne som bor under mig, hon får sin hall omtapetserad, tyckte dock att hennes val av tapet var lite "svår", vi har turen att lägenheten har stora hallar, men det finns inga fönster till hallen, hon har valt en mycket vacker tapet, men den är svart med träd i guld. Känns som att det kommer att bli väldigt mörkt där inne. Själv valde jag en vit tapet, nackdelen med den är att allt syns och om jag får en fläck är det svårt att få borten - har försökt!
Så i eftermiddag har jag att göra för i morgon kommer de, i morgon klockan 17:00 - svettigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar