söndag 30 januari 2011

Acceptans

Jag tänker acceptera den jag är, med allt som det innebär, alla egenhet och underligheter, alla konstiga tankar och själv destruktiva mönster som jag har, för alla dessa delar är jag. Att vara jag innebär dagar av ledsamhet, uppsluppenhet, magi och förundrande ögonblick. Dagar då jag inte vet vart jag hör hemma, dagar då allt jag säger och gör känns fel, dagar då jag känner mig vilsen, men även dagar då jag vet vart jag är och vem jag är och vad jag inte accepterar, inte gillar och dagar jag vet vart mina gränser går.

Tänker inte kriga med mig själv längre, för jag vet att det kommer dagar som är tyngre för mig då allt jag orkar göra är att hålla i mig så länge jag behöver, det tar på krafterna men det hjälper mig, hjälper mig igenom, för jag vet att det blir bättre, jag vet att det kommer att bli bra.

För en stund, sedan börjar det om igen, men jag vet att detta är jag, och jag vet att det jag arbetar med är att inte ta mig själv och allt jag gör på sådant livs - och död allvar. För jag är inte den värsta människan i världen, det är jag rätt säker på, jag har inte medvetet gjort någon illa, jag har inte utsatt någon för fara, allt destruktivt jag gör, gör jag mot mig själv.

Jag har funderat på vad lillsyrran skulle ha sagt om hon var här, eller vad hon säger om det jag gör där hon är nu. Hon skulle säkerligen skaka på sitt söta lilla huvud och ge mig en spark i baken, sagt att jag skulle sluta ta livet så hårt. Hon skulle skratta åt mig, på ett vänligt, älskvärt sätt, hon skulle locka fram skrattet inom mig.

Men, oavsett hur arbetsam jag känner att jag är, så är det en del av mig, det är många dagar som är bra, glatt surfande, men även vadande i knädjupt sörja. Jag klarar det, jag får tillåta mig det utrymmet som jag behöver, inte straffa mig för att vara mänsklig.

Här kommer dock ett erkännande - har nu levt en vecka och en dag utan en mikro och jag saknar den, jag använde den oftare än jag trodde, så det bli att spara till en ny mikro, för jag vill ha en, behöver kanske inte - klart jag överlever utan en, men jag vill ha en ok!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar