onsdag 16 februari 2011

Nuet

Det förflutna är för alltid förlorat för dig, och framtiden är ännu inte din. Nuet är den enda tid du äger. Använd den väl.

Men det förflutna kan vara som kära saker du spar på det där speciella stället, där bara du vet att det finns. Små juveler i en sammetspåse, som man kan ta fram ibland och vända dem mellan fingrarna och njuta av minnena det frambringar.

Om man är en person som kan leva i ”motta” och olikt mig inte alltid behöver göra allt till det extrema. För då kan den där påsen helt plötsligt bli en tung, tung vikt runt halsen som drar en djupare och djupare ner i kärret.

Lagom, det är inte ett så dåligt ord egentligen, jag gillar nog ordet lagom bestämmer jag mig för. Minnas lagom, känna lagom inte alltid gå upp till den högsta bergs toppen och den djupaste dalen - helst 100 mil under jordens yta. Utan helt enkelt sätta mig på bryggan och dingla med benen och känna sommarvinden smeka min nacke. Det tycker jag låter som en plan.

När jag inte är för upptagen med att minnas, minnas vad som sades av vem, var, och hur, snurr, snurr - vad menades egentligen - varför sa hon så till mig, varför gör de så mot mig och vad är det egentligen som krävs av mig.

Easy - picey dalring - andas ut och var du!

Japp, det var den där otroligt goa, härliga och flörtiga ”goa - Marie” som sa det, hon är inte så dum hon skall ni veta.

Så, jag vill fortsätta lära och utvecklas och i den andan kunde jag inte motstå att köpa Mikael Dahléns bok ”Nextopia” missade de tåget när drevet var i median, men jag tycker han är helt underbar och sedan jag öppnade boken och bara skulle ögna igenom den lite blev jag fast.

Det är ok, jag har en ”sova snart bok”, en spårvagns bok och en bok som känns bra i handen. Så jag kan läsa flera böcker samtidigt eftersom de får egna ”rum”. Så förbrukade jag de sista 100 kr på det presentkortet jag fick hos Stadsmissionen av ”Leva Livet” projektet.

Men det är klart att det som har varit, har varit och jag kan inget göra för att ändra det, i många fall känns det rätt skönt. Det är skönt att jag slipper åka till pappa varannan helg, fast store syrran stannar hemma med lille syrran. Det är skönt att min tid i arbetslöshet är över och att jag bor där jag bor.

I all ärlighet är det rätt gott att vara jag - även när jag är en stollig tok!

Det finns händelser i det förflutna som är skönt att ha bakom sig, och framtiden vet jag faktiskt inget om, därför är det nog skönast att njuta av de stunder jag har nu och nu och nu och nu....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar