tisdag 4 januari 2011

Papperskorgar och andra tankar


Papperskorgar, det var vad som uppehöll mina tankar på vägen till jobbet i morse. Det började med att jag såg en husse ta upp bajs efter sin hund vid Sandarnas hållplats. Det förde tanken till papperskorgar och de personer som söker efter PET-flaskor i dessa papperskorgar.
Göteborgs stad har tagit fram en ny papperskorg där man kan sätta sin PET-flaska i en hållare på sidan om korgen, det tycker jag är genialiskt. Men har inte sett en enda PET-flaska i en sådan hållare - jag skall banne mig lägga dit en PET-flaska.
För, det måste vara trevligare för de som letar flaskor i papperskorgarna bland hundbajspåsar och bananskal och Gud vet vad som finns i papperskorgarna. Det är bra att de personerna finns, de som letar igenom papperskorgarna, de ser till att PET-flaskorna kommer till återvinningen, och samtidigt gör jag en liten, liten samhällstjänst genom att förse samlarna med en liten liten slant från PET-flaskan.
Undra vad annat de hittar där i papperskorgarna, undra vad vi slänger?! Vi slänger mycket och ibland måste saker följa med av ovaksamhet. Vantar, någon liten inköpt sak som hamnar längst ner i påsen som man kastar. Små, små skatter.
Skatter för mig i alla fall. Allt jag får som jag inte väntat mig, det är skatter för mig. Som mammas paket med härliga kökshandukar, en skatt för mig som endast ägen en själv. En liten vacker Itala skål som jag fått via en korsordstidning. Nya varma och vädervisa vantar, många små, små saker, små skatter som jag verkligen uppskattar.
Men jag vill inte, i alla fall inte just nu, leta i papperskorgarna. Jag lämnar det till de vana grå vargar som har tagit sig an denna syssla. Jag ser till att lämna en PET-flaska i papperskorgen då och då, min lilla, lilla gåva, men en gåva i alla fall!
Jag undrar hur mycket pengar de får ihop under en vecka? Jag undrar om de kan tillåta sig en liten vardagslyx med dessa pengar? Hur lever de? Har de ett hem, en dörr att stänga? Så långt vill jag inte tänka, för då börjar det knipa i hjärtat. Det har varit så kallt, det har varit så blåsigt och isigt.
Försöker sluta oroa mig för hundar, katter och papperskorgsletare, för det tynger mig och gör det jobbigt att andas. Jag skall fokusera på mig själv och min förmåga att utvecklas och utforska livet om mig. För det kommer att bli bra, även jag är en papperskorgsletare, fast i den papperskorg jag rotar i är min själ. Nu skall den rensas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar