söndag 4 april 2010

Bland annat stekt sparris

Birgitta på Tempo i Sannabacken berättade för mig att hon brukade steka sin sparris, sparris en favorit för oss båda. Jag svarade att jag brukade "ånga" den.
Så till middagen bestämmde jag mig för att prova Birgittas metod och stekte sparrisen - himmel och pannkaka vad gott det blev, underbart, så jag känns ner till tårna.

Men sparris tillhör en av de saker som jag bör undvika efter min operation, eftersom det är trådigt, sparris, tomat, rabarber. Men Marie, dietisten sa att OM jag tuggade ordentligt kunde jag äta topparna av sparrisen - om jag tuggade ordentligt.

Tror dock att jag skulle klara mig utan sparris - även fast det är himmelskt gott.

Det är söndag och tre dagar var till operationen - inte nio längre, det har försvunnit lite dagar - de där envisa dagarna som alltid gav mig nio hur jag än räknade och även fast jag vet att en dag passerat. Underliga är att jag befinner mig kvar i, idag, och där tänker jag stanna, finns ingen anledning att skynda förbi eller sätta huvudet i en annan dag medans resten av kroppen är kvar i själva dagen så att säga.

Har köpt tvålen jag skall använda kvällen innan, den kostade 151 kr, skall även tvätta håret med det och av minne från forna dagar så minns jag mina tovor - men det går att reda ut. Har införskaffat ett förråd av Alvedon och Panodil Zapp så jag slipper be om hjälp - det är det värsta jag vet att be om hjälp. Jag vilar även lugnt i vetskapen att jag kan beställa min mat hem till dörren så även där kan jag klara mig själv.

Åker upp själv, geomgår operationen själv, tar mig hem för egen maskin, och upp i lägenheten och sjukskrivningen själv - det är nog bra, lära mig att förlita mig på mig själv.

Anki och Anette har erbjudit sig att hjälpa mig med katterna, jag känner tacksamhet inför det - att hjälp kan komma från oanade håll, ingen annan kunde, ingen familjemedlem eller vän, så denna hjäp betyder mycket för mig - denna hjälp är mycket värd för mig.

Och med det i tanke skall jag försöka städa lite här hemma, har försökt att få i hop tavlor som jag kan ha hos min frisör, som utställning igen, behöver dock något spektakulärt känner jag - en damm och katthårsfri lägenhet är spektakulärt anser jag - ursäkta stavfel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar