lördag 16 juli 2011

Nestor under träd hörandes illa

I eftermiddags tycktes det som samtliga katter på hemma hörande på vår gård tog en siesta samtidigt. När jag gick ut låg Olivia och Azalea och snusade i solen, grannens katt låg och sov på fönsterkarmen och ”gårds katterna” låg på ett par trädgårdsstolar.

När jag fortsatte ner på gården - på min resa för att köpa mjölk, passerade jag ett gäng äldre herrar som satt under ett träd och pratade, en granne som satt i solen och läste, en annan löste korsord, och för att vara granne till vagnhallen Majorna var det fridfullt och harmoniskt. Men, på min retur resa tycktes det som den skara män som satt och pratade under trädet fått sällskap av en man som var sugen på att bråka.

Grannen som suttit och läst i sin solstol ringde sin pappa för att säga till att det var bråk på gården, hon skulle se vad det rörde sig om sa hon. Jag kände en sekund av rädsla över om jag skulle fortsätta fram, men det passerade och jag fortsatte. Den mycket äldre, äldre herren tycktes bråka, men det handlade nog mer om att han hörde illa och pratade då högre, sedan pratade de om invandring, ”den muslimska invasionen” tror jag han kallade de, hans ”träd” grannar försökte tysta honom, men det verkade inte ha någon större påverkan på nestor.

Jag fortsatte och njöt av alla underbara blommor, fåglarna och ”lilla by” känsla som jag får av MIN gård, ja, nu är jag verkligen hemma, och jag tycker att det är ganska fantastiskt att jag lyckades hamna här, precis i det hus jag beundrat alla dessa år jag bott här. Ok, det låter och gnisslar från våra grannar men det är en del av charmen.

Det hänger nu en hissgardin i fönstret i sovrummet, kläderna är på plats, smyckena sorterade och väskor i korgar. Vardagsrums golvet är synligt och i badrummet har jag nu placerat en hylla vilket löst en hel del förvarings problem - och det kostade mig inte en krona.

Den äckliga tapeten i sovrummet är som den är, men jag har försökt att lösa detta genom att sätta upp en heldel vackra tryck i vita ramar och göra det till min tapet tills jag kan köpa färg och penslar, rollers och allt annat som kan behövas. Så var det hallen, där har jag en plan, och köket, det blir nästa stora utmaning, men det är ganska, ganska kul att ha att göra, även fast det känts ansträngande i mellan åt.

Som en liten parantes skall jag här lägga in att min mage gör de mest fascinerande ljud från sig för tillfället, kurr, bubbel och andra ”rör” liknande ljud, samt det gör ont, ont, ont.

Men då vet jag att magen finns där, där nere under brösten och det känns ju tryggt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar