tisdag 5 juli 2011

Böcker bliss

”Många människor försummar den lilla lyckan medan de förgäves väntar på den stora.”
Pearl.S.Buck

Att läsa är ett sant nöje, att välja en ny bok en hel vetenskap i bland, speciellt när man vet vad man vill ha, men det inte finns. I dag gick jag i två olika bokaffärer på jakt efter DEN boken, eller i alla fall en från listan som jag hade i min hand.

Nu har jag inte en budget för nya böcker, så en kompromiss måste nås, och att kompromissa med sig själv kan i bland vara lite knepigt. För de nya böckerna i bokaffärernas hyllor står så lockande med sina ryggar vända mot mig. De frestar när jag låter fingret lätt strykas med längst min vandring bland utbudet.

Så många ord som finns där, så många timmars verk och funderingar, det är svårt att förstå när man står mitt bland allt underbara, arbetet som krävs för var bok, fantastiskt. Skulle jag önska skriva en bok - det kan du ge dig på, men det är svårt.

Jag har dock något nytt att läsa, en bok som förmodligen kommer att vara som fast klistrad i min hand tills den är färdig läst, lyckan är dock att boken har 764 sidor, bliss är vad det är. På engelska, det vackra, blommiga språket, som föder min fantasi.

Det kan behövas, för när jag var i köket och skulle hänga upp en tavla tänkte jag att jag skulle försöka och torka bort några av fläckarna innan jag satte upp tavlan. De gick bort när jag sprutade på lite grönsåpa och torkade med en disktrasa - väggens färg ändrades, när jag vred ur trasan var vattnet svart - äckligt, äckligt. Nu kommer de och städar nästa vecka och det är en lättnad - att de får ta det äcklet.

Annars går uppackandes i sitt sakta mak, organiserat om i ”skapar skåpet”, skall ta mig an bokhyllan senare, och upp med onödigt lullull på vinden. Mitt mål är att det skall vara tomt på kartonger i lägenheten i helgen - så är det.

Kan det inte bli kväller snart så jag får läsa, snart är det dags.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar