onsdag 13 juli 2011

Lärande

Den senaste tiden har jag stiftat bekantskap med två intressanta kvinnor, som med sina olika levnads öden både levde under 1800 - talet.

Vår egna Jenny Nyström, född 1859 om minnet inte sviker, hon var den första kvinnan som vann en tävlig och stipendium på Svenska konstakademin. Det var genom Kalmars Läns museum som jag fick lära mig mer om henne och via hennes illustrationer hur Sveriges nationaldag kom till. En sak leder till en annan.

Det var på så vis jag landade på Lizzy Elisabeth Borden som blev anklagade för att ha mördat sin pappa med en yxa och så även hennes styvmor. Men efter en rättegång blev hon frikänd. Detta var också under 1800 - talet, men i USA. Lizzys namn hamnade jag med genom en TV serie, så vem är det som säger att man inte kan lära intressanta saker och nyttiga saker via TV:n.

Den senaste tiden har jag även läst många böcker som utspelar sig runt 1800 - talet så kanske har jag hamnat på något slags tema. En sak leder till en annan som leder till något annat - är det inte det som gör livet underbart!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar