tisdag 26 juli 2011

Böcker och Mao



Semestern ligger två veckor in i framtiden, "den som spar hon har", men det känns allt lite tungrott nu, den tröttheten som kom först i onsdags förra veckan infann sig redan i dag, denna vecka. "OOOHHH", känner jag hur jag säger under mitt skallben, men så beslöt jag mig för att tänka på något annat, som "vad för böcker har jag möjlighet att läsa under semestern?"


Det är lite optimistiskt att skriva "böcker" eftersom jag läser boken om Mao för tillfället och den är på över 1500 sidor. Den är mycket intressant och den har fått mig att tappa hakan upprepade gånger. Jag har undrat många gånger hur män som Hitler, Stalin och Mao kan få med sig majoriteten av sin befolkning, vad har dessa män som lockar.


Mest förbluffande var/är Mao, med tanke på att Kina har 1 321 851 888 invånare, jag vet inte om jag ens förstår hur många det är? Hur kunde en man kuva sin befolkning så de inte vågar göra motstånd? Men kapitel efter kapitel gryr min förståelse och min avsmak för personen Mao, jag ser att den svidande elaka, missunnsamma individ som han var redan som barn fått utvecklats till en sådan tyrann.


Kommunism som jag förstod det, och som en del av de tidiga anhängarna i Kina tycktes förstå det var "folkets parti", men inte så för Mao, han sket fullständigt i folket. När Mao kom på den ledande position blev han lika mycket "kejsare" som hans histroiska regenter, men de, olikt Mao, hymmlade aldrig över vad de var.


Han försatte befolkningen i Kina för ofattbar svält, miljontals av Kineser förlorade livet, han skickade "volentärer" för att kriga med Nord Korea, hjälpa dem ta tillbaka Syd Korea, Mao exporterade mat som behövdes för den egna befolkningen till USSR som betalning för militära inköp, till Kambodja för att stödja deras krig och Vietnamn. Allt medans folket i Kina svalt och blev tillsagda av en väl gödd Mao att de kunde äta blanden till sötpotatisen och barken av träden.


De män och kvinnor han omgav sig med gick inte dem heller säkra, han kunde favorisera en person en dag, för att fördöma den nästa dag - styra med rädsla/skräck var Maos paroll. Inte ens mödrarna till Maos barn var skyddade, eller hans barn.


Sida upp och sida ner, och jag vill bara skrika, jag vill spotta på honom, kalla honom "lort Olle", han kom lindrigt undan att få dö av sig självt, må han få vara i en av Dantes cirklar av helvete för alltid. Och må han få ett fönster att titta ut ur för att se hur hans land utvecklas trotts det motstånd de fortfarande möter.


Nej, jag tror jag väljer en annan typ av bok nästa gång, fast jag har över 700 sidor kvar - underbart.


Bara så ni vet badade Mao aldrig badkar eller duschade för han trodde inte på det - utan han hade "betjänter" som torrborstade honom och han borstade ALDRIG tänderna, ALDRIG fattar ni!! Och han var en "Ladys Man" men det är nog lätt att vara det om man är en elak tyrann!


HAHAHA - Han luktade säkerligen skitilla!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar