onsdag 4 maj 2011

Mage - gaser - mage

Det finns en hel del man bör tänka på efter en gastrick bypass, mycket av det ”blockera” man i början, men det är av vikt och kan inte ignoreras eller blockas i all evighet. Gaser är inte något bra, för det krävs inte mycket för att det skall ställa till problem. Gaserna har svårt att ta i vägen någonstans, utrymmet har minskat och därav känner man av det tidigt.

För min del blev jag varse detta igår, och inte visste jag att det kunde göra så vansinnigt ont att ha för mycket gaser i magen. Strålande knivskarp smärta upp för ryggen och pressande obehag och ömhet i hela magen. Inget jag gjorde lättade upp besvären, jag masserade magen, masserade ryggen så gott jag kunde, vankade fram och tillbaka och när jag väl klarat mig hem, tog jag miniform och började känna en lättnad, lite pös om pös - så att säga.

Att tänka på vad man äter, vad jag äter och dricker är viktigt, hur jag äter, nu förstår jag varför jag inte skall äta så snabbt, dels för att magen skall hinna med, men även, tror jag, för att jag inte skall svälja för mycket luft. Dra ner på kolsyran rejält, passa socker och grönsaker som producerar mycket gas, att inte kombinera alla dessa element som kan ge gaser.

Äta långsamt ÄR en utmaning, det är det svåraste att lära, visst nämner de det vid informationsmötena, men det borde understrykas ett par gånger. Det finns fler saker, håravfallet, vikten av rörelse. Men jag inser också att det spelar ingen roll hur mycket eller hur lite som sägs under dessa informationsträffarna eftersom man som kandidat till en operation inte tar in allt som sägs, man hör det som är positivt, det andra tar man inte in.

Jag tänker ofta på den kvinna som gjorde operationen efter mig och som blev så dålig, som opererades om. Hur gick det för henne? Hur mår hon i dag?

För min del gäller det att komma in i rörelse igen, röra på köttet och fortsätta min resa ner mot mitt mål, har sex - sju kilon kvar. Jag är tävlings inriktad, och vill bättre, vill bättre för min skull.

Nu skall jag göra vad jag kan för att undvika det problem med gaser som jag hade i går och fanns kvar i dag - nu går jag hem och pyser, så får det bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar