fredag 22 april 2011

Tankar

Betalade av räntan på mitt pantbankslån i går, innan jag gick hem för dagen, skulden är på 2800 kr och det känns som det lika gärna kunde vara 10.000 kr. Men jag kämpar på för jag vill inte förlora min opalring. Önskan är att lösa ut den och springa all världens väg med den hårt knyten i näven. Men än så länge har jag inte förlorat den, än så länge.

Pratade med en man får Kronofogden igår, ville se att allt var som det skulle, att jag gjorde rätt för mig. Hade fått ett till krav från CSN och mannen från Kronofogden höll med om att möjligheten för mig att betala av 10.000 kr var omöjlig, med tanken på att jag redan har utmätning på lönen.

Jag önskar att mitt exempel kan vara ett avskräckande, men jag tror faktiskt att ingen lär av någon annan, har man inte varit med om det själv är det svårt att sätta sig in i hur det är, men låna inte om ni kan undvika det, och speciellt INTE till saker ni inte behöver. Lita på mig, det är mycket man inte behöver!

Berättade för mannen från Kronofogden att jag skulle flytta till en billigare lägenhet, han sa att det var bra, men att det inte gjorde så stor skillnad med tanke på min stora skuld, han sa även att han tyckte jag kunde behålla det jag eventuellt tjänar på loppisen. ”Många bäckar små” skulle inte göra så stor påverkan i mitt fall.

Orsaken till att jag tänker på ekonomi för tillfället är att jag fått en lägenhet och skall flytta 2011-07-01, och eftersom jag har två katter har jag fått till mig att det är bäst att jag tar in flyttstäd, eftersom det annars kan bli så att jag får betala extra om städningen inte är godkänd, min granne sa att hon hade åkt på 3000 kr som saneringsavgift. Om jag har professionell flyttstädning med garanti, blir det flyttstädarna som får städa om.

Därför hoppas jag på att sälja skjortan av mig på loppisen så jag kan betala de 1350 kr som det skulle kosta. Tack vara underbara mor så har jag underbara kläder och eftersom jag nu fått låna en klädställning kommer jag att visa kläderna från dess bästa sida - vem kan då motstå att köpa. Har för plan att sälja det mesta jag har på vinden (förutom det som är där på grund av brist av förvaring i lägenheten). Det underlättar vid flytt, lättar upp mitt hem!

Har den oron som brukar infinna sig hos mig vid stora förändringar, men förutom rent kosmetik när det gäller den andra lägenheten, så är den större och har möjligheter. Den var även ljusare än de andra lägenheterna jag tittat på genom åren. Det kommer att bli bra och eftersom jag nu är smalare kommer jag att kunna arbeta effektivare med flytten!

Så livet känns rätt bekvämt i dag, i alla fall, min opalring ligger där den ligger, även fast den skulle vara vackrare på mitt finger, räntan är betald, ingen skatteåterbäring att se fram mot men hälsan i behåll.

Och små, små ”hundöron” på hängbjörken och pip från Duni och Mumin, livet är rätt bra i alla fall!

1 kommentar:

  1. Va synd att du ska flytta. Du kunde ju få bo gratis hos oss.
    Glad Påsk önskar Kari med familj.

    SvaraRadera