tisdag 14 juni 2011

Böcker

Jag har på senaste tiden valt böcker som krävt lite mer av mig. Språket har varit mer avancerat, ofta kräver det att jag tar mig tid att läsa rad efter rad. Har det gått för fort får jag läsa om för att förstå. Men det är underbart att läsa färdigt dessa böcker. En personlig seger, något som jag njuter av. Ofta berikar det mitt ordförråd och min uppfattning av världen.

Avslutade en bok om en kinesisk kejsarinna förra veckan, följde den med ”Gods in Alabama” som var väldigt lik Frannie Flaggs böcker, hon är känd för ”Stekta Gröna Tomater.” Nu läser jag Dante, en bok som slår knutar och rosetter av min hjärna. Så när jag släcker lampan på kvällen är det som hjärnan sträcker ut sig och rätar ut fingrar och tår.

En bok som kräver fokus, och därav kan jag endast läsa en eller två sidor innan jag skall somna. Vanligtvis brukar jag kunna läsa ett helt kapitel.

Jag har en förkärlek till kinesisk litteratur, Asiatisk litteratur överhuvudtaget.

”The Joy Luck Club” var boken som öppnade den världen för mig, sedan dess har många andra följts, till och med lite filosofi.

Kärleken till böcker har jag nu sett när jag får stå och packa om lådor uppe på vinden, för att förebygga ryggskott. Det positiva här är att jag satt där på vinden framför alla dessa lådor med böcker och tänkte, ”Oj, den var det länge sedan jag läste, och den, och den”.

Så när jag sitter där i min nya lägenhet och gråter i min ensamhet på torsdag, skall jag gömma mig i mina boklådor - lite överdrift där minsann!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar