lördag 12 mars 2011

Lördag kväll

Jag har börjat med lördags utflykter, jag tar spårvagnen någonstans, i bland för att uträtta ett ärende, och känner mig då som en helt vanlig människa. Blir ofta förvånad över hur lång dagen blir, hur många som faktiskt är ute även i det ruggiga vädret vi hade idag.

Men jag är fortfarande väldigt trött, skör själ som jag har där inom mig, det plus att jag fortfarande inte tycks komma i håg att jag behöver äta med två timmar mellan var måltid. Annars blir det som det blev i dag - lite svår hanterligt.

Jag har kommit fram till att jag bör äta med två timmars mellanrum, sju måltider om dagen, många små helt enkelt, frukt, i bland ett glas yoghurt.

Tittade på programmet ”Kalla Fakta” som tv 4 gjort, gick i torsdags kväll, och känner att det är det sensationella som man är ute efter. Alla operationer har sina komplikationer och nog blir det så att vissa far väldigt illa. Men det gäller alla operationer för det är ett fysiskt ingrepp, de tar bort eller frikopplar din matsäck. Det är inte ett litet ingrepp, det är en bukoperation.

Jag tycker dock att det skall vara krav på vilka som kan genom gå dessa operationer. Jag hade ett BMI på över 40, högt blodtryck, lever påverkan och diabetes i familjen. Det som var mot mig var min depression. Jag tar över tre mediciner för att hjälpa mig mot ångest och hjälpa mig att balansera min depression så gott det går.

Jag har även en beroendeproblematik, men tur i oturen hade jag redan kört allt i botten, vem vet vad jag annars skall ha tagit till. Nu har jag värktabletterna och jag känner mig motvillig att lämna dem. För det känns som en gammal, trygg vän, en beskyddare. Falsk sådan.

Det som jag hade, som de som de pratade med på Kalla Fakta saknade, är stöd inom psykiatrin. Jag var redan inne i de rullarna och har fått prata om, resonera kring den fysiska förändringen och den inre. För det är inte alltid som huvudet följer med. Jag ser mitt ansikte, och är än i dag fascinerad över mina kindben, att jag kan se dem.

För mig har det gått mycket bra, jag har mina utmaningar men jag blir bättre för var dag.

Skulle jag rekommendera någon annan en Gastrik Bypass, det jag skulle göra är att berätta att jag ångrar mig inte, känner inte att något gott har tagits från mig, utan nya smaker och upplevelser har infunnit sig. Även de dagar jag mår illa, även de dagar jag går och pruttar ljudligt utan att jag har något större kontroll över det - ok, sluta dricka saker med kolsyra. Jag tar allt det negativa för det har gett mig så mycket positivt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar