tisdag 12 juli 2011

Ring P1



Jag har som morgon rutin att lyssna på Ring P1, när jag arbetar, jag finner det intressant vad en del av allmänheten önskar prata om. Men det väcker även irritation och förundran.


Som i dag, mannen som inte tycker att Sveriges Television skulle vissa dam fotboll, för damer kan aldrig matcha männen i sin fotbolls utövning. Damer kan inte tacklas ordentligt för de har bröst, då får de bröstcancer. Damerna kan inte bli världsmästare eftersom de ALDRIG kan uppnå samma nivå som männen. Han sa mycket mer, mycket mer som fick mig att storkna.


Sedan var det en dam som önskade prata om alternativ medicin, hon var sjuksköterska i botten och hon menade att eftersom hon studerat till sjuksköterska, och kunde ord på latin, samt sin utbildning inom zonterapi i tre år var hon väldigt kvaliserad att utöva sitt yrke. Jag fastnade på orden "kan ord på latin" som om det i sig var det som behövdes för att vara kunnig inom vården.


Ämnena som kommer upp på Ring P1 följer oftast nyheterna och P1 morgon, det följer ett visst tema, i bland vill de svara på vad en tidigare inringare diskuterat. Jag kan säga att om jag var den som satt och tog mot samtalen och hörde vad de sa skulle jag inte kunna vara så lugn som många av de programledarna är. Tappas och Tengby kan bita till i bland och avbryta om de tycker att den som ringt in gått över en gräns.


Men jag måste erkänna att det tar mycket energi, jag blir i bland väldigt upprörd, och jag har faktiskt skickat in mail en gång då jag verkligen blev arg. Mest är det på vissa människors trångsynthet, enligt mina mått mätt och fördomsfulla attityd. En ovilghet att "ändra" sig, byta stånd punkt under dialogen, det har jag ingen respekt för - se kanske är jag lika trångsynt?!


Efter Ring P1 lyssnar jag på Kropp och Själ, och Tendens för att städa undan alla in ringningar till Ring P1.


När jag var yngre ansåg jag att P1 som kanal var urtråkig, så jag tycker att det finns lite ironi i att jag nu föredrar P1 och att jag tycker om St Paula och Pelagonier, som jag såg som Farmors blommor. Jag slås av att jag blivit äldre, att jag är vuxen, att tiden går och att jag skall suga ur så mycket som möjligt, inte vara lika rädd.


Det kommer även stunder av "döds rädsla", livets förgänglighet, att mina älskade kattöser en dag skall dö, det svider i hjärtat av tanken, att jag skall dö, att jag faktiskt inte har en oändlig tid här på jorden, att mina "dagar är räknade".


Självklart går jag inte runt och tänker på detta var stund, var dag, men det kommer och slår sig ner där på min axel i mellan åt. Kanske är det en gåva "Tänk På Döden" som det står ovanför kyrkogården, något jag tycker om, för genom att tänka på döden, tänker man även på livet och levandet - eftersom de hör i hop.


Så kanske även Ring P1 är livsbejakande, för de visar vad jag INTE önskar vara och jag lär mig nytt var dag, men under min semester blir det även semester från Ring P1, men eftermiddagsfika tillsammans med "Sommar i P1".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar